akku
akku

Aki ismeri annyira az autókat, hogy tudja, mi az az akku, az talán azt is tudja, hogy egy ilyen szerkezet mire is való. Nos, ha nem, akkor most eláruljuk: arra, hogy olyan feladatokhoz, melyek a jármű üzemeltetése kapcsán elektromosságot, áramot igényelnek, azok innen vegyék a szükséges szuflát. Az autók esetében az ólom-savas akkumulátoroknál a legnagyobb problémát, a hirtelen, látszólag ok nélkül történő elhalálozást a másodlagos szulfátosodás váltja ki. Jó kérdés, hogy mi a fittyfene az a szulfátosodás. Nos, az elsődleges szulfátosodás üzemszerű jelenség minden ólom-savas akku esetében: amikor nagy áramú terhelésre kerül a sor, például elindításra kerül az autó, akkor az akku lemezein finom szerkezetű szulfát képződik. Ezzel nincs is probléma, hiszen az ólom-savas akkumulátor így működik. A szulfátnak az akkumulátor visszatöltődése közben vissza kellene alakulnia ólommá, ólomdioxiddá, ám ez néha nem történik meg. Ilyenkor történik meg a probléma, mert ha ez nem valósul meg, akkor a szulfátmolekulákból kristályok képződnek, melyek véglegesen megmaradnak az akkumulátor lemezein. Ha pedig ez a jelenség sűrűn ismétlődik meg, akkor csak idő kérdése, hogy mikor veszíti el az aksi a teljes kapacitását, s megy tönkre. Akár már egy hónap alatt!

Vélemény, hozzászólás?